anizz sakura

A T A X O P H O B I A . . . ape tu???

Sunday, January 26, 2014


Assalammualaikum semua... kadang2 kita ada satu jenis fobia yg kita alami.. oke macam tajuk kat atas.. sebenarnya,, semalam ade la tengok cerita cerekarama kat tv3 tu.. tajuk dia "RANIA TIP TOP".. kisah dia seorang gadis yang begitu perfect..tak boleh langsung tengok benda2 bersepah dan benda2 yang tak teratur nie..cepat rimas.. dan kalau dia nampak benda2 tak teratur depan mata dia, dia akan geram,berpeluh2 menggigil2 untuk kemas benda2 yang tak teratur tu..fobia terjadi disebabkan kenangan masa lalu yang membuatkan kita serik dan takut.. so, tegerak hati nie nk search tentang fobia nie n share dengan korang semua.. :)





oke, dh tau kan maksud "ataxophobia" kan.. kadang2 empunya diri pun tak perasan yang dorang ade disease mcm nie.. bnde ni boleh diubati..jangan biarkan bnde negatif boleh menguasai minda..kita sendiri kena kawal minda kita.. David beckam pemain bola sepak yang femez tu pun menderita ataxophobia jugak..nampak je macam tu..heheehee.. ada yang berpendapat, simptom nie simptom orang2 kaya..sahih tak dakwaan tu? wallahualam.. setiap manusia takde yang perfect taw.. macam dlm cerita cerekarama semalam tu, orang luar tak faham pun penyakit macam nie..sebab bnde nie jarang nampak dan jarang berlaku di sekeliling kita.. diharapkan dengan kongsian ilmu nie korang dapat la tau serba sedikit maklumat mengenai fobia takut kotor ni.. sebenarnya, banyak lagi fobia yang ada kat bumi nie,, korang boleh baca dan cari bahan2 di internet..orang kata maklumat dihujung jari..hee.. oke la.. last but not least, anis ade info tentang fobia nie. siap dalam abjad lagi taw..tp xde la ambik semua..hehe.. enjoy reading.. :) daa..




p/s : anis pun tengah cari jugak fobia yang ade dalam diri ni..hahah.. :P

You Might Also Like

4 Pengulasan

  1. nice sharing... tak terfikir pulak yang fobia ny banyak. hari belajar jugak psikologi adalah dalam 10 je yg ada dlam nota.. hehe

    ReplyDelete
  2. tu la xterpikr pun ade byk fobia..hehehe.. trime kasih melawat.. kdg2 kite pon xperasan kite ade fobia ape..huhu...

    ReplyDelete
  3. nice sharing,dear...sbnrnya da taw pn tp da lupa.pas baca en3 ne bru ingtblik.hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. trime kasih..heheh.. anis pun byk lupe dh..huhu.. ^_^

      Delete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook