anizz sakura

Faedah Dengki Dengan Orang Lain

Friday, April 10, 2015

Assalamualaikum...

jawapan pada tajuk... YA ! Memang tak ade faedah langsung... haaa marahhh ni...huhu... hari jumaat yang mulia ni tak baik marah2 kan..TAPI... zaman sekarang... jangan sangka... manusia ni moden dari segi hati.. masih ada yang berada di takuk lama.. DENGKI... satu perbuatan yang tak elok... buat apa kita dengki dengan hak orang lain.. tak dapat apa pun melainkan kita berusaha untuk jadi macam orang yang kita dengki tu.. buang masa je sibukkan hal orang lain tanpa sebab..

Perasaan Hasad Dengki

berlaku bila.. kita rasa sakit hati tengok kejayaan orang lain... tapi kita tak nak berusaha untuk berjaya.. asyik menyalahkan orang lain atau umpat orang..bila nak berjaya kan?? duduk je la bawah tempurung je... Antara penyebab dia...

Bila Beli Kenderaan Baru, Renovate Rumah dsb..

haa yang ni selalu jadi kan... kalau setakat jeles biase tu lain..ni luar biasa... dah la mengata orang macam2 lepas tu bila depan orang yang diumpat pijak semut pun tak mati...jadi la talam dua muka atau bermuka muka.. Nauzubillahiminzalikk... jauhkan kami yang membaca dari sifat macam ni... tak elok taw..

Perbuatan Sihir, Santau dan Buat Orang Merana

Ini lagiiii kejam... YA ALLAH... seram dengar.. tapi pernah mengalami... Allah saja tahu perasaan kita mase tu... jangan kita dipermainkan oleh Syaitan.. mendengar hasutan supaya menghancurkan orang lain... kejadian benar, seorang makcik ade selisih faham dengan orang kawasan rumahnya.. lepas tu, makcik tu kena buatan sihir.. santau angin... merana makcik tu.. hingga hembusan nafasnya yang terakhir... 

Apa kita dapat bila kita sakitkan orang lain?? kepuasan hati sahaja ke?? kita tak dapat ape2...syoknye kejap je.. lepas tu siap la..satu2 Allah turunkan bala... ko buat orang merana.. Allah akan balas.. lagi2 ko dah bunuh orang dengan cara halus tu.. Allahu... tak takut ke kita pada balasan Allah di akhirat kelak??

Bila Hati tu dah hitam... tak dapat dah kita nak buat ape.. bayang2 kebaikan pun susah dah nak nampak.. kite je betul..orang lain salah... tahu hukum Allah, tapi kenapa buat juga? semua berbalik pada hati kita sendiri..

Anis bukan cakap kosong... entry ni terhasil dari cerita yang sebenar tapi anis tukar sikit supaya tak jadi aib pada orang lain.. ini peringatan pada diri sendiri juga.. supaya kita tak lupa mane asal usul kita.. jangan sampai sakaratul maut tiba, baru nak bertaubat..masa tu pintu taubat dah tutup untuk kita... Wallahualam..

SALAM JUMAAT BARAKAH..

You Might Also Like

11 Pengulasan

  1. hurm...ada faedah erk anis...hihih...tapi mmg betul kata anis tu..KG sendiri pernah kena...tak tau la apa dengki org pada KG...syukur la bila kembali sihat dgn izin Allah SWT...kita doakan aje agar org yang buat tu terbuka hatinya untuk taubat dr sakiti insan lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhah..tajuk gempak je tu... sambungan pada entry..hihi.. kan KG.. bila dah kena baru rasa kan .. tak tau la ape yang didengkikan sangat...hurmm.. tu la.. semoga dia mendapat hidayah Allah..

      Delete
  2. Iri pada kejayaan orang lain dan membuatkan kita berusaha utk berjaya lebih lagi itu positif, kalau dengki khianat tu memang dah rosak lah pemikiran manusia sebegitu.

    ReplyDelete
  3. susah kalau manusia ni yg penuh dengan hasad dengki kan....

    ReplyDelete
  4. memang sedih sangat bila tengok orang penuh dengan hasad dengki ni,

    ReplyDelete
  5. dengki2 ni tak ada faedah langsung dan memang x baik la nak tengok keburukkan orang lain saja..bagus la perbaiki diri sendiri dulu sebelum mengata dan buat jahat pada orang lain..

    ReplyDelete
  6. Mohon kita dijauhkan daripada golongan yg berhasad dengki. Moga kita tak ada sifat buruk ni dalam diri.

    ReplyDelete
  7. org yg suka ber dengki ni..dorang taj tahu ke hidup hanya sementara.....teruk balasan di akhirat nanti..ya Allah jauhi lah aku dari sifat dengki itu

    ReplyDelete
  8. sihir dan santau tu... nauzubillahi min zalik! ya Allah... mintak jauh.

    ReplyDelete
  9. yang penah mengalami je faham kan Anis.. tah apa tah diorang kejar dengan buat benda2 jahat tu semua.. sedih tol.. masalahnya yg buat tu mcm tak tahu hukum agama. mcam tak pernah masuk sekolah. akidah semua letak mana pun tak tahulah..

    tapi ada betul juga faedah dengki ni Anis.. kalau kita amek in a positive way.. dengan rasa dengki tu kita akan baiki diri kita. yang tak baik tu bila dah termakan hasutan setan..

    ReplyDelete
  10. memang takde faedah nak dengki2 ngan orang lain. Kita jugak yang akan rugi nanti...

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook