anizz sakura

Google : Burung Kelicap

Tuesday, April 22, 2014

Assalamualaikum semuaaa.. :) cantik tak google homepage pagi nie?


mula2 anis ingatkan ade hari special ke..rupenye nie adalah nak perkenalkan spesis burung yang diberi nama burung kelicap... :) burung yang terdapat di Malaysia..

Burung Kelicap Bukit atau juga dikenali sebagai burung Madu Sriganti adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Nectarinia jugularis.
Burung Kelicap Bukit, Cinnyris jugularis, merupakan spesies sunbird yang dijumpai dari Asia Selatan hingga Australia.
Burung sunbirds merupakan sekelompok burung passerine Dunia Lama yang amat kecil yang kebanyakannya makan madu, sungguhpun dia memakan serangga, terutama memberi makan anak burung. Penerbangan mereka pantas dan langsung pada sayap pendek mereka. Kebanyakan spesies boleh memakan madu dengan terkantung-kantung, tetapi biasanya bertenggek bagi makan bagi kebanyakan masa.

Burung jantan terkantung sambil makan
Burung Kelicap Bukit biasa terdapat di selatan China hingga ke Filipina dan Malaysia ke bawah sehingga timur laut Australia. Ia merupakan burung lagu terkecil, paling besar sepanjang 12 cm. Dalam kebanyakan spesies kecil, bahagian bawah kedua jantina jantan dan betina bewarna kuning terang, bahagian belakang bewarna perang malap. Di dahi, lengkuk dan atas dada jantan dewasa adalah gelap, belakang biru metalik. Di Filipina (ia dikenali sebagai "tamsi")[1] jantan sesetengah spesis kecil memiliki jalur kuning batapada dada, di Wallacea dan utara New Guinea sesetengah spesies kecil kebanyakannya memiliki bahagian bawah gelap, dan di selatan China dan bahagiang bersebelahan di Vietnam kebanyakan bahagian bawah jantan adalah putih-kelabu.


Berasal dari habitat paya bakau, burung Kelicap Bukit menyesuaikan diri dengan baik bersama manusia, dan kini biasa terdapat malah dikawasan berpenghuni padat, malah membuat sarang di kediaman manusia. (sumber dari wikipedia)

sumber ehsan incik google

amacam..comel tak burung kelicap nie?? ^__^

You Might Also Like

3 Pengulasan

  1. Oh baru tahu akan kelebihan burung yang dalam setem tu :D
    thanks kongsi info ..

    ReplyDelete
  2. baru tahu semua. baru tahu nama burung tu. hahahaha. noob nya ee.

    ReplyDelete
  3. seriously acik baru tahu..thanks ^_^

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook