anizz sakura

Gurauan Yang Boleh Menjatuhkan Talak

Wednesday, November 25, 2015

Assalamualaikum..


Anis nak share satu artikel yang anis baca dia satu blog ini.. Credit pada empunya tuan blog.. Sangat berguna bagi suami dan juga isteri.. Dalam gurauan juga kadang kadang kita kena jaga batasan juga.. Takut takut terlepas ayat macam ni.. Nauzubillah.. Kalau dilafaz talak. Satu atau dua boleh dirujuk balik, kalau talak tiga? Hurmm..


Tadi datang seorang wanita muda lingkungan 30'an bersama dengan seorang rakan. Katanya baru balik dari Mahkamah Rendah Syariah. Wanita itu bercakap dengan nada perlahan. Aku cuba mendengar dengan jelas. Dia memulakan bicara. 
"Boleh tak kalau saya dan suami merujuk kembali?" soalnya.
"Puan bercerai talak berapa?"
"Talak tiga," katanya sambil menangis teresak-esak.
"Allah!" spontan keluar mulut aku.
Si rakan cuba menenangkan dia. Seorang kakitangan wanita Pejabat Agama Islam memberikan penjelasan kepada wanita itu.
"Puan dan suami tidak boleh merujuk kembali sebab puan sudah bercerai dengan talak tiga melainkan selepas tamat iddah, puan berkahwin lain dan jika puan bercerai puan boleh berkahwin semula dengan suami yang pertama," jelasnya.
Wanita muda itu seolah-olah meluahkan perasaan, jadi saya pun mendengar masalah dia. Katanya, suaminya tidak melafazkan talak tiga di depannya. 
"Jadi, macam mana puan tahu suami ceraikan puan dengan talak tiga?" soal aku. 
"Begini, suami saya dengan nada gurauan bersembang dengan kawan dia 'aku sudah ceraikan isteriku dengan talak tiga'. Balik ke rumah, suami menceritakan kepada saya. Suami kata dia bergurau. Saya terus merujuk di Mahkamah dan Mahkamah memutuskan talak jatuh. Luluh hati saya," katanya.
Aku hanya kata, "Puan, banyakkan bersabar ye. Minggu depan puan datang ke sini berjumpa dengan pegawai kami jika puan inginkan khidmat nasihat. InshaAllah kami akan bantu berikan puan semangat. InshaAllah,".
Secara jujurnya, aku benci dengan lelaki yang suka bermain dengan talak! Bergegar Arasy Allah. - Abdul Razak Nordin.

You Might Also Like

5 Pengulasan

  1. Astaghfirullah.. kenapa talak dibuat main?

    ReplyDelete
  2. padah main2 talak ni..terus talak tiga..kesian bini anak..aishh

    ReplyDelete
  3. aduhai.. benda macam ni dibuat main2.. kat mana nilai perkahwinan tu =(

    ReplyDelete
  4. perghhhh mcm tu kire sah talak dia ? bahaya nyaa. kdg2 benda tu nmpak mcm gurau kan

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook