anizz sakura

Batal Ke Puasa Kalau Mandi Wajib Lepas Waktu Subuh

Saturday, June 11, 2016

Assalamualaikum.. salam ramadhan ke enam.. di tempat anis hari ni mendung je.. sejuk sikit rasanya.. sedap kalau tidur ni..ehhh korang jangan asyik tidur je nanti makruh pulak.. peringatan untuk anis juga..hihi.. okayla nak bincang satu isu ni.. dulu dulu anis agak keliru jugak.. batal ke tak puasa mandi wajib lepas waktu subuh kan.. ha sesiapa yang keliru macam anis ni meh la kita menggali ilmu untuk dapat jawapan.. maaf jika ada kekurangan..


perkara yang membatalkan puasa
image from google


Batal ke puasa kalau mandi wajib lepas waktu subuh

Aisyah ra dan Ummu Salamah ra pernah menceritakan bahawa :
“Nabi saw pernah bangun pagi dalam bulan Ramadhan dalam keadaan berjunub kerana bersetubuh dengan isterinya. Baginda mandi dan kemudiannya berpuasa tanpa mengqadhanya”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

kesimpulan daripada hadis ni kita boleh dapat ialah, jika kita mandi wajib selepas waktu subuh dikira tidak membatalkan puasa.. dan jika lewat bangun tidur disebabkan tidak sedar waktu sahur atau tidak disengajakan, maka perbuatan tersebut dimaafkan oleh Allah, yang dosanya bila kita sengaja selepas sahur tidur semula..haa no no..tak baik macam tu.. sebab mengabaikan solat subuh tu.. makruh juga jika kamu sengaja melewatkan mandi wajib sebab banyak benda atau perkara yang kamu dihalang buat contoh terdekat ialah solat.. wallahualam...

Diharapkan sedikit info ni memberi kamu semua pengetahuan mengenai mandi wajib ni.. jangan ambil ringan ye.. lagi lagi kita yang perempuan ni.. ehemm faham faham la ye..hihi... kebersihan adalah paling utama.. :)


You Might Also Like

4 Pengulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook