anizz sakura

Nasihat Kepada Orang Ramai oleh KKM

Tuesday, June 10, 2014

Assalamualaikum semua.. sedar tak sejak akhir2 ni cuaca panas yang semacam.. terik kan.. rase bisa-bisa pun ade muka ni kalau kena panas kan? Kementerian Kesihatan Malaysia dah pun mengingatkan kita agar berhati2 dan sentiasa minum air kosong yang secukupnya.. jabatan kaji cuaca pun ada beritahu yang fenomena el nino akan berlanjutan sehingga bulan september.. anis copy paste ayat dari KKM nie ye.. untuk peringatan kepada kita semua termasuk anis..

Cuaca Panas : Nasihat Kepada Orang Ramai
Cuaca panas memberi tekanan fizikal kepada tubuh manusia. Kesan terhadap kesihatan boleh jadi dari tahap sederhana (mild) kepada yang boleh menyebabkan maut contohnya akibat strok haba.
Semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas. Walau bagaimanapun, terdapat kumpulan yang lebih berisiko:
Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain.
Orang dewasa (berumur 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding dengan mereka yang lebih muda).
Kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah.
Penghidap penyakit sistem pernafasan.
Penghidap penyakit darah tinggi, jantung, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid.
Risiko bertambah jika mereka memakai pakaian yang tebal dan ketat yang menghalang haba keluar daripada penyejatan/ pengeringan peluh.

Gejala cuaca panas melampau adalah :
Sakit kepala
Keletihan
Lemah tumpuan
Pening
Lemah otot–otot atau kekejangan
Mual dan muntah
Keadaan yang terlalu teruk boleh menyebabkan dehidrasi (kekeringan), kekeliruan dan tidak sedarkan diri (koma).

Cara mencegah atau mengurangkan kesan terhadap kesihatan akibat cuaca panas melampau:

4.1 Anda Perlu :
Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap aktiviti fizikal yang anda lakukan. Jangan tunggu sehingga anda dahaga.
Minum minuman isotonik kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh.
Sejauh yang mana yang boleh, anda perlu berada di dalam rumah/bangunan
Hadkan aktiviti luar
Kerap berehat
Mandi atau gunakan kipas angin untuk menyejukkan tubuh badan anda
Pakai pakaian yang ringan, berwarna-terang dan longgar.
Pakai topi atau payung yang besar

4.2 Elakkan:
Minum minuman yang mengandungi kafein, alkohol, atau kandungan gula yang tinggi.
Membiarkan seseorang di dalam kereta yang tertutup.
Bersenam dalam cuaca panas
Jika anda mempunyai tanda-tanda masalah berkaitan dengan suhu panas, ingat tip-tip di bawah;
Keluar dari kawasan yang panas
Tanggalkan pakaian yang ketat
Letakkan kain yang basah dan sejuk pada badan
Gunakan kipas untuk sejukkan badan
Minum air setiap 15 minit
Dapatkan bantuan jika keadaan tidak dapat dikawal



 sama-sama kita jaga kesihatan kita ye kawan-kawan semua.. :) selamat bekerja kepada yang bekerja.. :)

You Might Also Like

11 Pengulasan

  1. memang tu,air amat penting dengan cuaca sekarang nie...kena lebih berhati-hati

    ReplyDelete
  2. hmm. sabar je lah dengan dugaan Allah ini.

    ReplyDelete
  3. memang panas sangat2..duk dalam opis sejuk..bila keluar dari opis trus rasa panas & tetiba rasa sakit kepala...

    ReplyDelete
  4. Semoga fenomena panas ni cepatlah berakhir... nak pegi beli makan tengahari pun malas sebab panas.

    ReplyDelete
  5. duk dalam rumah pun dah rasa panas.
    kat luar lagilah.
    air kna minum 10 botol sehari :)

    ReplyDelete
  6. memang pun,miza yang duk kat rumah ni..berehat je sepanjang masa tapi berpeluh kemain..hehee
    memang asyik rasa dahaga je kak

    ReplyDelete
  7. Sekarang ni mmg panas sgt2 kan Aniss ..nak keluar rumah pon tak lalu dahh ..
    \Tapi kat dlm umah pon panas membahang ..

    ReplyDelete
  8. sekarang memang musim panas..rasa bahang jer..

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah hari ni tempat zumal hujan... Rasa sejuk sikit :)

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook