anizz sakura

Perbezaan Antara Sahabat, Kawan, Rakan Dan Kenalan..

Tuesday, February 04, 2014

Assalamualaikum.. jalinan persahabatan ibarat mutiara yang menyinari hidup kamu semua kan? oke entry kali nie anis nk terangkan definisi sahabat, kawan, rakan dan kenalan.. anis ada terbaca artikel mengenai ini dalam majalah dara.com keluaran februari ni.. anis nk share dengan semua.. :)



SAHABAT

sahabat adalah orang yg terdekat dgn kita selepas family kita.. walaupun kita tak punya pertalian darah dgn mereka, tapi sahabat memiliki rasa tggungjawab trhadap kita.. haa kiranya sahabat ni dikira mcm adik beradik disebabkan keakraban kita dgn sahabat kita tu.. sahabt ni juga mampu tolong kita masa dalam kesusahan, dan menyimpan rahsia kita..

KAWAN

kawan adalah yg selalu berinteraksi dgn kita.. kawan ni jugak tahu serba sedikit pasal latar belakang kita..kita jumpa individu yg dianggap kawan ni apabila kita kongsi hobi,sikapp atau minat bersama. tapi selalunya kawan tak lebih mcm sahabat ye..

RAKAN

rakan adalah perantaraan antara kawan dan kenalan..contoh rakan sepasukan, rakan satu kelas,rakan sekolah dan sebagainya.. rakan biasanya terdiri daripada orang yg wujudkan sikap kerjasama antara satu sama lain.. 

KENALAN

kenalan pulak lebih kurang jugak macam rakan dan mungkin jugak boleh didefinisikan sebagai rakan.. apabila mengenali seseorang dalam bentuk identiti tertentu maka dia adalah kenalan.. kita tak pasti kewujudan mereka tetapi apa yg pasti mereka adalah orang dah pernah berinteraksi dgn kita..


p/s : oke dh tau kan definisinya?? anis saja share ngan korang semua.. mungkin korang salah satunye? ehh mestilah..korang kan sahabat,kawan,rakan dan kenalan anis..ye kann??hee.. xkira la apa pun status korang,masa silam korang semua, korang tetap layak mendapat kawan taw.. kita memang tak boleh hidup seorang diri kat dunia ni.. paling tidak kita ada kenalan kita.. kenalan tu la akan tolong kita dalam susah ke ape ke kan.. so jom jd kenalan?? ^_^

You Might Also Like

5 Pengulasan

  1. tapi...sahabat setia mmg ssh nak jumpa.... takut yg jenis tikam dr belakang

    ReplyDelete
  2. apa sekalipun kita kena percaya kan orang, sebab bila kita nak orang percaya kita, kita kena buat dulu.... sahabat lah tempat kita mengadu, dia nak jahat ke, buruk-burukan kita ke biarlah.. antara dia dengan Allah...

    ReplyDelete
  3. ape yg mama mia & mama niza katekan sumenye btl.. kite kne la berkawan atas dasar ikhlas..jgn ade niat ape2.. :)

    ReplyDelete
  4. ingtkn sma ja mksd antra kwn dn rakan 2 upanya b'beza.entry yg mnarik Anizzz...keep it up,ok :)
    da lama akk xbca mjlh Dara,kt tmpt akk ne ssh nk jmpa mjlh 2

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa lainkan.. hee.. tempat anis pun susah jugak nk dpt majalah dara..always habis..hadoii..huhu

      Delete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook