anizz sakura

Sambutan Hari Valentine Day..

Monday, February 10, 2014

sumber gambar : incik google


assalamualaikum semua.. salam sejahtera.. :) pada pagi isnin yang mulia nie, anis nk bertazkirah..hihi..cewahh over pulak.. haa tajuk hangat setiap tahun.. iaitu HARI KEKASIH.. bulan februari nie bukanlah bulan istimewa pun..sama ja mcm bulan2 yg lain.. seperti yg kita tahu, sambutan hari kekasih bg orang yg beragama islam telah diisytiharkan haram.. bahkan majoriti tokoh agama negara ini menyatakan bahawa sambutan hari kekasih ini adalah bertentangan dengan syarak..

Tapi, harus diingat,larangan tersebut bukan bermaksud kita mempunyai hasad dengki pada aktiviti berkenaan dan menyekat kebebasan individu.. apa yg penting,ia ditegah berdasarkan kepada apa yg dinyatakan dalam al-Quran dan as-Sunnah..

sumber gambar : incik google

Bagi mereka yg menyambut hari kekasih, setiap pasangan sanggup membuktikan cinta dgn pelbagai cara termasuk menyerahkan kehormatan diri semata-mata ingin menunjukkan rasa cinta kepada pasangan..hurmm benar2 menakutkan sebenarnye.. kita kan orang islam.. hidup mestilah berlandaskan dgn cara islam.. kadang2 terfikir,apakah untungnya perbuatan dan kelakuan seperti ini??? perbuatan merayakan hari kekasih ini juga sebenarnya langsung tidak termasuk dalam sunnah Rasulullah s.a.w sendiri..

Ingatlah, dalam firman ALLAH,surah al-Kafirun,ayat 1 hingga 6 yg bermaksud : "katakanlah (wahai Muhammad) : hai orang kafir.aku tidak menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (ALLAH) apa yang aku sembah. dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.bagi kamu agama kamu.dan bagi aku agamaku."

p/s : bagi orang islam, anis nasihatkan jgn terikut2 budaya barat. bg pasangan yg dh berkahwin tu, hari2 adalah hari kekasih..kan? yg belum berkahwin tu, ape kate hari tersebut pergi ke majlis2 ilmu ke..bnyk pahala kita dapat.. semua ni utk peringatan diri anis sendiri jugak,, tak terniat nak mengecilkan hati sesiapa..kalau anis ade yg salah, mintak ditegur dgn cara berhemah oke? :) wallahualam...

sumber : majalah dara.com

You Might Also Like

7 Pengulasan

  1. Betul2... Sokong.....hehehehehe...
    In Shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboii abak cepat je sokong ye.. hihihi..bgus2.. :D

      Delete
  2. entri yg mnarik,Anizzz...mmg da d tgs kn smbt hepy Valentine 2 hrm bg umat Islm.klu msh ada yg xfhm2 2 xtaw la

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak..tgk kdg2 ade lg dok wish la ape la..susah nk bentuk.. harap kite dijauhkan dr semua tu..aminn..

      Delete
  3. kita doakan jer biar diorang sedar dan kita dijauhkn dari terlibat,amin :D

    ReplyDelete
  4. sesuatu yg tak perlu... :p

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook