anizz sakura

Tangani Stress Cara Islam

Monday, October 27, 2014

Assalamualaikum..

ehsan incik google


hollaa..salam pagi isnin.. stress?? tekanan?? selalu terjadi dalam kehidupan seharian kita kan.. kadang2 boleh menyebabkan sakit kepala to the maksima.. sampai marah2 orang lain.. tak elok sebenarnye.. dan sering kali juga kita memandang ringan cara nak atasi stress nie.. anis ade baca satu artikel dalam majalah dara edisi september baru2 nie.. so diharapkan dapat membantu menyelesaikan masalah stress nie.. orang islam khususnya, memang disuruh dan dituntut mempunyai sifat sabar dan elakkan dari stress.. haaa... macam mana nak tangani stress?? meh baca sampai habis oke.. :) 

1) Menjaga solat fardhu lima waktu kita.. dan memperbanyakkan solat sunat..itu penting taw.. solat kan tiang agama.. :)

2) Amalkan dengar ,baca dan hayati tafsir alQuran. cuba bila kita tengah marah2 lepas tu kita bukak la zikir2 ke kan.. mesti rase tenang jiwe kan? rase tak jadi nak marah.. automatik kite akan rase camtu.. dan apetah lagi kalau kite bace alQuran... tentu lebih tenang je hati kan.. :) 

3) Meletakkan keyakinan bahawa kehidupan di dunia ini sementara je.. dan ade akhirat yang menjadi tempat abadi selama-lamanya..

4) Muhasabah diri kita ni.. dan memperbetulkan diri serta kelemahan kita.. ingatlah, hati adalah raja kepada anggota , maka hatilah yang terlebih dahulu perlu dibersihkan.. bak kata orang terdahulu.. pokok pangkalnya hati kita.. betul juga kan.. betulkan niat kite tu dahulu.. :) 

5) Sentiasa berdoa mohon keampunan dari Allah dan serahkan segala apa yang telah diusahakan bagi mengatasi tekanan pada ketentuan Allah.. :) 

6) Menerapkan amalan zikir seperti bertahmid, bertakbir dan bertasbih kerana dengan membuat amalan tu. kite akan mendapat ketenangan hati dan jiwa..tidaklah terasa kosong je kan.. jangan biarkan jiwa kosong sebab senang iblis dan syaitan nak datang menghasut.. :)

apa-apa pun yang kite buat, ingat pada Allah.. jangan ikutkan hati.. nanti kite juga merana diri.. pesanan ni bukan untuk awak awak je.. pesanan ni untuk anis juge.. kadang2 kite lupa, kite lalai.. kuatkan hati.. dan selalu ingat pada Allah, kerana dengan mengingatiNYA, Allah juga akan mengingati kita.. :)


sumber : Majalah Dara Isu September 2014

You Might Also Like

11 Pengulasan

SUBSCRIBE

Like us on Facebook