anizz sakura

Rendah Diri Bukan Benda Yang Baik

Sunday, September 13, 2015

Assalamualaikum..

jerebu semakin teruk sejak akhir akhir ni kan... sesak nafas rasanya..aduhaiii.. mata pedih yang amat.. tekak pun dah mula rasa perit.. nak keluar sekejap pun dah rasa sesak nafas.. hurmm.. jaga kesihatan ye semua..

penyakit rendah diri, rendah diri, mengatasi perasaan rendah diri


nak kupas isu pasal rendah diri ni.. sesiapa pun pernah rasa rendah diri kan? kenapa ianya terjadi? kenapa kita kena rasa rendah diri? persoalan yang selalu bermain di minda.. kita tengok orang lain pandai, kita rendah diri..kata kita kurang pandai la ape la.. down.. rendah diri kena juga bertempat.. jangan jatuhkan semangat kita, semangat diri sendiri.. sesiapa dalam dunia ni tetap akan melakukan kesalahan, nobody perfect.. Allah s.w.t sahaja mengetahui apa yang terbaik buat kita pada masa hadapan.. usaha dan tawakal adalah perkara utama bila melakukan sesuatu..

Anis sendiri ada perasaan rendah diri..kadang kadang rasa, kenapa aku tak boleh jadi macam dia? kenapa aku tak power macam dia? automatik terjadi.. tapi kita, boleh lawan semula.. bagi semangat dekat diri sendiri.. siapa lagi nak berikan motivasi melainkan diri sendiri.. biarlah orang nak kata apa.. yang penting jangan nampak sangat kelemahan kita tu depan orang lain.. sebab, kelemahan kita yang kita tunjukkan akan jadi senjata orang lain untuk hentam kita.. ingat tu !

Balance kan semua perkara..jangan nampak berlagak pulak.. sederhana lebih baik kan.. anis kata ni, bukan apa.. kadang kadang dengan menulis kita boleh bangkitkan semangat kita sendiri yang tengah down.. sambil menulis, sambil kita share benda yang boleh memotivasikan orang lain kan.. kita boleh cakap dengan diri sendiri yang kita boleh buat macam orang lain buat.. jadikan kesalahan atau kelemahan kita ni sebagai satu motivasi untuk kita bangkit dan terus berjaya.. 

terms yang anis selalu guna dengan best friend anis, "kenapa orang lain boleh buat, kita tak boleh buat".. persoalan untuk diri sendiri.. bila rasa rendah diri, cek balik apa sebabnya.. jangan biarkan emosi tu mengatasi minda waras kita.. anis share untuk diri sendiri.. tiada niat apa apa.. sebelum nak ceritakan masalah dengan orang lain, baik kita motivasikan diri kita dulu.. lepas tu kalau down jugak, baru jumpa orang yang dipercayai minta pandangan dia.. so, jangan biarkan perasaan rendah diri tu melampaui batas okay.. smile can make yourlife cheerful ^__^ sini anis share maksud rendah diri dan cara mengatasinya.. anis jumpa info ni dekat SINI


Maksud Rendah Diri

Rendah diri adalah suatu penyakit. Penyakit ini termasuk penyakit yang berbahaya dan suatu sikap yang merugikan diri pribadi kita. Banyak orang yang menderita penyakit ini, meliputi jutaan orang dan mungkin juga terjadi pada kita. Berikut ini kita akan bersama-sama mempelajari arti dari rendah diri dan cara mengatasinya.


  Pengertian rendah diri.


Pengertian rendah diri adalah perasaan menganggap terlalu rendah pada diri sendiri. Orang yang menganggap diri sendiri terlalu rendah dikatakan rendah diri. Orang yang rendah diri berarti menganggap diri sendiri tidak mempunyai kemampuan yang berarti.

 Ciri – ciri orang yang rendah diri.


Orang yang merasa rendah diri dapat dilihat dari tingkah lakunya. Tingkah laku orang yang rendah diri diantara lain sebagai berikut.

a.  Selalu menyendiri dan menarik diri dari pergaulan. Orang yang menganggap dirinya tidak mempunyai kemampuan yang berarti biasanya tidak mahu bergaul dan menarik diri dari pergaulan.

b.  Selalu ragu dalam bertindak. Orang yang merasa tidak mempunyai kemampuan yang berarti akan selalu ragu – ragu dalam bertindak. Perasan seperti itu akan merugikan diri sendiri.


c.  Tidak mahu bersaing positif, seperti persaingan kepandaian, lomba mengarang dan balap sepeda.
Contoh : Vina menganggap dirinya anak yang paling miskin di kelas. Pada waktu istirahat tanpa sengaja Indah menginjak kaki Vina. Karena menganggap dirinya anak yang paling miskin maka Vina merasa diejek oleh Indah dan langsung marah. Padahal, indah tidak sengaja.


   Cara mengatasi timbulnya perasaan rendah diri


Setiap oarang mempeunyai kelemahan dan kelebihan. Agar dapat terhindar dari perasaan rendah diri, siswa dapat memperhatikan hal – hal di bawah ini.
*) Terimalah kekurangan yang ada pada diri anda dengan lapang dada. Siswa harus dapat menerima dan mengakui bahwa setiap manusia mempunyai kekurangan dan tidak ada manusia yang sempurna.
*) Carilah kelebihan yang anda miliki. Kelebihan yang siswa miliki dapat siswa kembangkan sehingga menjadi kecakapan yang nyata.


Read more: RENDAH DIRI : Cara Mengatasi Rendah Diri 

You Might Also Like

22 Pengulasan

  1. Rendah diri... low profile sama tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. low profile yg bagus bila kita positif sentiasa walaupun kita ade kelemahan trtentu.. tp masalah bila rendah diri terlampau smpai kita tak mampu nak motivasi diri sendiri..

      Delete
    2. jangan terlalu merendah diri lah macam tu.. kan!

      Delete
  2. rendah diri yang ini mmg tak bagus... rendah diri yg satu lagi tu bagus pula...

    ReplyDelete
  3. betul..betul.. terlalu rendah diri memang tak elok..
    kita tak boleh nak maju ke depan sebab rendah sangat.. ehh.. bukan..!! tak boleh maju ke depan kalau tak ada keyakinan diri langsung... hehehehehe... :)

    ReplyDelete
  4. Saya memang ada masalah rendah diri. Tapi, memang berusaha untuk meningkatkan keyakinan diri sendiri.

    ReplyDelete
  5. Somwtimws i rasa rendah diri dibebrrapa point. Tp rasa rcy dri ag bnyk. Haha

    ReplyDelete
  6. Good explanation. kipidap anis.. hehe

    ReplyDelete
  7. rendah diri & pendiam ada kaitan tak? :D

    ReplyDelete
  8. saya tulis ni berdasarkan pengalaman saya ye, kalau kena dgn anis kenalah, kalau tak kena pun takpelah.

    rendah diri yg merosakkan ni selalu membuat pandangan kita berjerebu pada keupayaan diri,kita jadi tak berani dan tak bersemangat.kita sedar perkara ni,tapi kita terkurung tak tahu jalan keluar.

    untuk keluar dari penjara itu, kadang kena amik jalan yg berisiko. saya dulu takut nak bercakap dpn khalayak, sekrg pun tak berani mana tapi dulu sangatlah takut, saya pergi library pinjam 10 buku cara build confidence bila bercakap..pun tak jadi apa, sampai satu hari saya berani kan diri jadi pengacara majlis..terus dari situ saya dpt kurgkan rendah diri,walaupun beriso nak memalukan diri kan.

    dulu takut nak drive kalau tak tahu jalan, tpi bila dah sesat bagai..dah boleh tahu jalan mana yg boleh lalu.

    pointnya kena berani,berani buat kesilapan dan kalah dulu.kemudian terus positif.terima kelemahan dan positif..orang lain bukan give a damn pun.


    lagi teknik nak kurgkan rendah diri.pergi karaoke.
    contohnya suara saya tak sedap, tapi selalu pergi karaoke tanpa merasa rendah diri..dan lama2 saya sedar tak siapa peduli pun suara tak sedap ke sedap ke.asalkan kau happy apa yg kau buat

    yg paling penting kena hargai diri sendiri dan potensinya.lepas tu baru org akan pandang tinggi.contohnya saya tak kacak, tapi saya cuba positif dan hargai kekacakan yg sedikit,dan selalu gembira mengaku kacak,lama2 org pun panggil saya Fendi Kacak.

    kalau rasa rendah diri jugak,pergi shopping mall..pi beli heels.

    yang benar,
    Fendi Kacak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wowww... boleh buat entry dah ni..hee... good explaination tp bab kacak tu...err err tggu yg lain la mai komen..hee

      Delete
    2. amboi beli heels tu..hahaha beli 3 4 inci pon tak tinggiii..huhuhh

      Delete
  9. tq for this sharing!!! yayac dah follow sini....mohon follow blog & komen murni di entry yaya

    http://www.yayacendana.com/2015/09/resepi-yayac-agar-agar-tembikai.html

    tq.... :)

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook