anizz sakura

Kenangan Kuih Koci

Thursday, May 28, 2015

Assalamualaikum..

pagi tadi jumpa kuih koci.. lama sangat dah rasanya tak jumpa kuih koci ni.. memang legend la kata orang tu.. siap ada kenangan kuih koci lagi.. bila ingat, rasa rindu pulak pada si pembuat kuih koci yang dah lama tinggalkan dunia ini..


resepi kasih sayang, resepi air tangan ibu, resepi kuih koci, kuih koci image
google image

Resepi Kuih Koci

sebenarnya bukan nak kongsikan resepi..cuma nak ceritakan kenangan anis masa kecil dulu.. selalu teman arwah wan (nenek) anis buat kuih koci tengah-tengah malam dulu.. dulu anis duduk dengan arwah wan.. banyak juga la anis tau kuih-kuih lama ni.. resepi kuih koci yang selalu arwah wan buat ialah, resepinya kasih sayang..ye kasih sayang yang tak berbelah bahagi.. walaupun dah tak larat kan, tapi disebabkan anak-anak nak balik, digagahkan jugak buat kuih koci ni.. kuih koci arwah wan tak pernah tak sedap.. sedap sokmo..lemak santan dia, inti dia.. aduhh rinduu nak makan apa yang wan masak..

terbayang-bayang arwah wan buat dulu.. arwah tak kasi tolong, dia suruh anis tengok je.. sayangnye anis tak sempat belajar cara buat kuih koci versi arwah wan..hurmm.. bila makan tadi, nampak serupa tapi rasa tak sama langsung.. alahai.. takkan dapat tanding rasa yang arwah wan anis buat.. 

perginya takkan kembali lagi.. sebak pulak tiba-tiba.. walau garang macam mana pun, walau kuat membebel macam mana pun, tapi bila dia takde, terasa sunyi hidup ni.. takde dah orang bebel kita setiap hari..takde dah orang marah kita bila kita buat salah.. kosong jugak kan.. so, hargailah apa yang kita ada sekarang sebab mungkin hari ini mereka ada, esok mereka pergi tinggalkan kita.. peringatan untuk anis jugak.. tiba-tiba je rasa sebak bila makan kuih koci.. selalunya tak macam ni pun..alahai..sensitif betul sejak akhir-akhir ni.. sabo je laaaa...

mari sama-sama kita sedekahkan Al Fatihah buat insan yang kita sayangi tidak kira yang masih hidup atau yang telah tiada..

You Might Also Like

21 Pengulasan

  1. Singgah petang...
    klu di suruh buat kuih koci ni..
    awal² lagi tarik diri lah..hihi..
    sebab tak suka buat..tapi suka makan je..hihi..
    Tapi tak semua org buat kuih koci yg sedap tau...hihi..
    nak carik yg btl² sedap tuh payah :)

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum...

    sedap nyer kuih koci nie.... best nyer. Sedap minum petang, kopi o dengan kuih koci..

    mselim3

    ReplyDelete
  3. Kopi O dgn kuih koci memang gabungan yg mantap. Hidang bila minum petang, sekejap je abes.

    ReplyDelete
  4. koci pulut hitam kn yg colour gelap,gne santan dan berinti gula merah...lg satu koci labu rasanya..tpi suka koci pulut hitam

    ReplyDelete
  5. kuih koci pulut hitam the best.
    huhuuhu...nak kena carik bahan nak buat jugak....
    #clickclicknufnang

    ReplyDelete
  6. dibuat dgn kasih sayang..bertambah-tambah sedap rasanya..suka kuih koci pulut hitam

    singgah di sini...

    ReplyDelete
  7. Sekarang ni dah payah dah nak dapat kuih sedap-sedap. Melainkan kalau kita buat sendiri. Baru puas hati hehe.

    Btw, I ada buat giveaway dekat belog. Jom join! :)

    ReplyDelete
  8. lama tak makan kuih koci ni aniss, sedap sangat.

    ReplyDelete
  9. koci kalau intiny manis.santan nya masinn,Allah sedapnyaaaa.

    ReplyDelete
  10. susah nak jmpa kuih koci yg betul2 sedap...

    ReplyDelete
  11. kuih koci tu one of my favorite, tapi setakat ni belum jumpa yang paling tersedap sekali. heee :D

    ReplyDelete
  12. dalam cerita asam pedas utk dia.. haaa... hari2 makan kuih koci.. hehe..
    Al fatihah utk arwah wan aniz

    ReplyDelete
  13. lamanya tak makan..Al-Fatihah untuk arwah wan anis..

    ReplyDelete
  14. Al-Fatihah untuk arwah wan.. moga tenang disana..
    akak suka jugak kueh koci.. hehehe..

    ReplyDelete
  15. saya dulu pernah kacau inti kuih kuci tu, pastu buat bulat-bulat..haha.antara kuih yg seronok utk dikerjakan.kalau karipap saya tension nak buat

    ReplyDelete
  16. Sedap kuih koci kalau betul cara buatnya. Tapi sekarang dah susah nak dapat yang sedap.

    ReplyDelete
  17. aina xpernh mkn kuih koci. sbenarnya xberapa gemar kuih wlau kelntan kaya dgn kuih muih. huhu

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook