anizz sakura

Resepi : Sambal Tempe Dan Kentang Yang Mudah

Saturday, May 24, 2014

Assalamualaikum.. kali nie nak share resepi lain pulak.. tempe.. sape suke tempe?? anis kena tau jugak kan makan tempe.. kok orang jawa tak reti makan tempe..haha.. anis kacukan jawa je.. tak jawa asli pun..hihi.. oke la tak nak la celoteh panjang2 bukan orang nak tau kan..hihi.. anis ikut resepi dari Mat Gebu.. korang mesti kenal kan dengan blogger nie.. so nie la rupenye sambal tempe versi anis.. sambal nie kering taw.. ala2 macam sambal sira gitu kan..


Bahan-Bahan :
2 paket tempe (kalau yang bungkus dengan daun tu gune dalam anggaran 4 bungkus)
3 biji kentang
satu genggam ikan bilis
1-2 biji bawang besar (dihiris)
2 ulas bawang putih (cincang)
2-3 senduk cili kisar (ukuran senduk nasi)
garam dan perasa yang secukup rasa
minyak masak untuk menggoreng

Cara-Cara :
1. potong tempe dan marinated dengan kunyit dan garam macam biasa.. gorengkan hingga garing dan angkat..
2. potong kentang, belah empat dan potong nipis sedikit.. goreng hingga garing, dan angkat..
3. rendam ikan bilis dan toskan.. goreng ikan bilis hingga garing dan angkat..
4. tumis bawang besar dan bawang putih tadi hingga naik bau.. masukkan ikan bilis dan cili kisar tadi.. pastikan minyak dalam sambal tak banyak.. guna dalam 1/2 cawan minyak..
5. letak garam dan perasa secukupnye.. masak sambal hingga agak garing.. kalau jenis suka yang cair, tak payah tunggu hingga sambal kering.. bila sambal dah masak, masukkan kentang dan tempe yang dah di goreng tadi.. gaul rata.. tutup api dan hidang dengan nasi panas.. :)

p/s : senang kan resepi nie? kira macam ganti kacang la kentang nie.. so selamat mencuba..

You Might Also Like

14 Pengulasan

  1. ini salah satu favourite akak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke.. same la.. lagi2 sambal manis..yummy! :)

      Delete
  2. mmg sgt suka tempe..klau g lunch mmg klau nmpk tempe, xmkn lauk lain pun xpe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah peminat tempe yang tegar nie..hihi

      Delete
  3. orang utara tak reti sangat makan tempe tp pcl dah hijrah sini lama ; banyak orang Jawa...terikut la sikit2 dan belajar masakan depa..sedap tempe kalu goreng lagi best makan panas2 !

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempe nie x semua orang suke.. dulu anis pon xberape suke sgt..huhu

      Delete
  4. alahaiii, meleleh! habis exam nanti kena cuba buatlah, hehe

    ReplyDelete
  5. Huhuhu Kak Lya org pantai timur lg la tak reti nak makan tempe huhuhu ..
    Kurang makan dan tak pernah buat ...
    Sebab hubby ngan anak2 tak makan ...
    Tapi sesekali kalau kat kedai akak makan jugak ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh yeke.. anis suke makan tempe pun mase time dh msuk 20 an nie kak lya..hihi.. dulu2 tak suke sangat..

      Delete
  6. Febret cikna ni, senang pn senang..... Mummy selalu ni makanan jawa tapi ape Cikna peduli makan ttp makan......;-)

    ReplyDelete
  7. Tempe pulak! Nampak sedap... tapi kak nanie tak gemar tempe sangat!

    ReplyDelete
  8. wahh.. sedapnya tempe campur ikan bilis.. dah lama tak makan tempe..

    ReplyDelete
  9. miza memang minat makan tempe..
    tapi hari tu buat x jadi sgt..bru first time buat..hehee
    ambik resepi kak anizz la camni ^_^

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook