anizz sakura

Perlu Ke Hina Orang Gemuk?

Tuesday, April 07, 2015

Assalamualaikum..

panasss oiii panasss..hihi.. kejadian benar2 berlaku depan mata iols.. walaupun bukan anis yang kena... tapiii tersentap juge hati ni.. budak yang kena hina gemuk tu pun perempuan.. so anis tahu sangat2 ape yang dia rase.. 



masa anis berhenti satu kedai untuk beli majalah pagi tadi.. ade seorang pakcik, dia kira customer jugak kot.. dari awal budak perempuan tu masuk dok tenung je.. lagaknye macam nak bercakap satu hal la kan.. dalam kedai tu, agak ramai juga orang.. lepas tu, dengan suara yang lantang, memang berdengung la kan telinga ni mendengar suara pakcik tu.. pakcik tu jerit... "adikkk ooo adikkk.. oiii budak gemuk yang pakai baju hijau tu... tak dengar ke aku panggil?? pekak eh.. banyak lemak pun tak dengar ke..??" perghh ayat dia... dah la cakap kuat... budak perempuan tu macam terpinga-pinga je.. yelah...mana la dia tau kan orang panggil dia.. lepas tu selamber je suruh budak tu ambik surat khabar sebelah budak tu.. takde la cakap maaf ke ape.. budak tu nampak la merah muka dia tahan malu.. lepas budak tu bayar..terus blah dari situ... kesian anis tengok budak perempuan tu..malu sangat.. apela salahnya budak perempuan tu kan..

Pengajaran/Teladan

sepatutnya la kan.. pakcik tu tak perlu la tegur budak atau panggil budak tu macam tu... lagi2 di depan khalayak ramai.. jaga la maruah orang sikit... lepas tu tak minta maaf pulak tu atas ketelanjuran kata-kata dia yang dah memang mengguriskan hati kan.. hina perempuan gemuk..huh! perempuan sinonim kan dengan fobia pada perkataan gemuk.. so pliss la jangan kata macam tu.. jaga maruah orang lain kan lebih elok.. pakcik tu sepatutnya panggilah cara elok..cara beradab... tak luak pun... hurmm.. kejadian tadi benar2 buat anis berfikir... manusia sekarang dah mula hilang sifat perikemanusiaan, sifat hormat menghormati sesama manusia.. dah semakin hilang kan.. semua terlalu ikutkan hati.. 


" Cerita ini kita ambil sebagai salah satu contoh supaya kita tidak ikut macam perangai pakcik tu..sangat2 biadab..ye biadab..itu je yang layak dipanggil"

RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL

You Might Also Like

39 Pengulasan

  1. kak ana paling tak suka orang yang tua ni tapi biadap, macam mana nak jadi contoh pada anak2 muda.. kan. huhu Bonde #senyumriang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak ana.. cmne la kite yg muda nak hormat.. karang marah..kate kite kurang ajar..

      Delete
  2. Replies
    1. betol tu... moh kite cili mulot dye.. :D

      Delete
  3. dia kalau dengan i mayb kena balik ni.. silap2 penampau naik muka..hehee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. garangnye... hahah..sembur je ngan spray nyamuk..hahah....*gelak kejam*

      Delete
  4. mcm laa dia tu slim sgt nk kutuk2 org..pagi2 lg da buat dosa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan.. xdelah slim sgt pon..boroi juge..oopss :)

      Delete
  5. Amboii pak cik tuuu punya mulut adehhh sakit hati plak kita dgr ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakcik tu kurang kasih sayang ler tu........ :)

      Delete
    2. bukan setakat hati,telinga pun panasssss tau

      Delete
  6. how rude! gemuk pon manusia jugak tau..huhu sentap i

    www.adaa-inspiration.com ~all about health and beauty~

    ReplyDelete
  7. Bi adab betoi..semoga kita bleh ambik iktibar :)

    ReplyDelete
  8. #sentap jugak....!!

    tapi bagus la adik tu sebab dia tak jawab balik or kurang ajar balik pada pakcik tu kan... sepatutnya pakcik tu malu sendiri la.. haaiiihhh...!!

    #GemukIsAwsome ..relekss dik SlimWorld ada.. ehh.. ehh.. :p

    ReplyDelete
  9. ha ha ha ha hah! gemuk puna bayar gst gak wooi

    ReplyDelete
  10. pak cik tu mmg x ada budi bahasa...jika tidak panggil dengan panggilan yg baik...hurmm...kasihan dgn org mcm tu

    ReplyDelete
  11. ingat kata-kata abam pada malam ABPBH - Gemuk Is Awesome

    ReplyDelete
    Replies
    1. so kepada yg DEMOK di luar sana jgn terasa ye...org gemok is kiut!

      Delete
  12. haih apalah nak jadi dengan manusia sekarang. hmm

    ReplyDelete
  13. orang kita ni kadang2 cakap ikut sedap mulut jerrrr

    ReplyDelete
  14. mulut tkde insurans. dahla tak kenal budak tu, pastu suka2 je panggil dia gemuk. tak suka org cmni!

    ReplyDelete
  15. perghhhh kalau kc kat situ mau terbakar hati jiwa dan raga

    ReplyDelete
  16. org demok buat bantal peluk is BEST..rasa PANAS je

    ReplyDelete
  17. memang tak patut. pakcik tu rasanya nak kena babap ngan batang pisang ni

    ReplyDelete
  18. Ya Allah ya tuhanku. Apa jenis orang macam ni. Tak patut sangat tau pak cik tu.

    ReplyDelete
  19. mimin proses ke gemok. sentap ooo kalau kena macam ni. kena on diet bebeno ni

    ReplyDelete
  20. #sentap #terasa #geram hahahhaha

    ReplyDelete
  21. wooo dahsyat giler ayat pakcik tuh...kesianlah dekat perempuan yg kena tuh...

    ReplyDelete
  22. teruk betul la perangai pakcik tu..gemuk ke kurus ke semua manusia ada perasaan..

    ReplyDelete
  23. pangkat pakcik ke Anis ? mampuh laaa prangai cemtu.. moral tak ada tua tua dah pun..

    ReplyDelete
  24. dasyat gila pakcik ni. pakcik pun perangai entah apa2. camna nk tunjk contoh kat anak2 muda. =..=

    ReplyDelete
  25. Pak cik nie memang dah xde adab dah la. Jangan la jadi macam nie. Cakap elok2 kan bagus...

    ReplyDelete

SUBSCRIBE

Like us on Facebook